Open space - ano, či ne?
Open space, tedy typ pracoviště, které není rozděleno na individuální kanceláře s pevnými stěnami a dveřmi, které lze zavřít, má své zaryté zastánce i odpůrce. Jaké jsou tedy jeho výhody i nevýhody?
Na začátek trocha historie
Podle některých zdrojů vznikla myšlenka otevřených kanceláří, kde zaměstnanci pracují v jediné velké místnosti, více či méně rozčleněné přepážkami a paravány, někdy v padesátých letech v USA.
Podle jiných tento koncept představil až v roce 1968 kalifornský designer Bob Prost. Některé jeho prvky však používal třeba už Tomáš Baťa.
Jisté ovšem je, že open space se rychle rozšířil a prosadil ve Spojených státech a postupně začal pronikat do západní Evropy a po pádu železné opony se rozšířil i do zemí bývalého východního bloku, včetně České republiky.
Výhody open-space pracovišť
Zastánci open space tvrdí, že tento typ pracovního prostoru odstraňuje nadměrný odstup mezi nadřízenými a.podřízenými, což zní logicky. Když šéf sedí hned u vedlejšího kancelářského stolu, takže se ho můžete na cokoli zeptat, je mnohem dostupnější, než když za ním musíte vystoupat o dvě patra výš, pokorně zaklepat u zavřených dveří a počkat, až vás pozve dál.
Open space je také prý také vhodný zejména pro typy pracovišť, kde je nutná týmová spolupráce a rychlé nalézání tvůrčích řešení a kde nejsou lidé tolik přikováni ke kancelářské židli, ale tráví část pracovní doby i mimo kancelář.
Open space také usnadňuje sociální kontakt a povzbuzuje komunikaci. Manažeři jsou přímou součástí “informačního šumu, takže jsou stále ukotveni v realitě.
Jednotlivec je vystaven vyšší míře kontroly, a tedy i tlaku, což ale může některé lidi stresovat a zúzkostňovat.
V neposlední řadě open space výrazně snižuje nároky na prostor a počet místností, a tudíž i na finance.
Nevýhody open space
Mnoho výzkumů naznačuje, že zaměstnanci pracující v open space kancelářích jsou v práci poměrně výrazně méně spokojení než ti, kteří pracují v jednotlivých kancelářích po jednom až třech lidech.
Horší schopnost se soustředit, kvůli větší míře rozptylování.
Nedostatek osobního prostoru a prostoru na osobní věci.
Výrazná je také vyšší nemocnost, která roste spolu s počtem zaměstnanců sedících v jedné kanceláři
Tak jak to vlastně je?
Zlatá doba open space kanceláří již asi minula, protože žádná studie zatím neprokázala, že by k vyšší produktivitě skutečně vedly.
Kancelářské prostředí je stále více vnímáno jako prostor, jehož uspořádání, vybavení a design ovlivňují jak vnímání, tak výkon lidí, kteří v něm pracují.
Zaměstnavatelé se tedy snaží hledat řešení, která by zachovala výhody open space kanceláří, a zároveň jejich lidem poskytla dostatečnou míru osobního prostoru a soukromí.
Odborníci docházejí ke shodnému názoru, že žádný jednoduchý a jednoznačný návod, jak by měla kancelář vypadat, který by platil vždy a všude, prostě neexistuje.
Co tedy s tím?
O to důležitější tedy je vhodné uspořádání, vybavení a zařízení kanceláře pořádně naplánovat a promyslet.
Zvolit vhodný kancelářský nábytek, použít akustické panely či akustické boxy, paravány, nechat si zpracovat návrh kanceláře.
Nepohodlí způsobené ztrátou osobního prostoru můžete zaměstnancům kompenzovat i jinak. Můžete pořídit designový kancelářský nábytek, výškově nastavitelné stoly, vytvořit relax zóny, vhodně rozvrhnout celý interiér kanceláře.
Nezapomeňte na vhodnou strategii snížení hluku v kanceláři, protože všudypřítomný hluk a šum působí jako jeden z velkých stresujících faktorů.
Závěr
Ať patříte k zastáncům, nebo odpůrcům open space kanceláří, jedna věc je jistá. Open space tu s námi je, a ještě dlouho bude.
A ať už máte jednu velkou kancelář, nebo řadu menších, přemýšlejte vždy o tom, jak pobyt v nich co nejvíce zpříjemnit. Lidé, kteří u Vás pracují, to jistě ocení, což se projeví na jejich vyšším výkonu a motivaci i na nižší nemocnosti a míře fluktuace.
Záznamy nebyly nalezeny...