Open space - ano, či ne?

Open space, tedy typ pracoviště, které není rozděleno na individuální kanceláře s pevnými stěnami a dveřmi, které lze zavřít, má své zaryté zastánce i odpůrce. Jaké jsou tedy jeho výhody i nevýhody?

Ilustrační obrázek

Na začátek trocha historie

Podle některých zdrojů vznikla myšlenka otevřených kanceláří, kde zaměstnanci pracují v jediné velké místnosti, více či méně rozčleněné přepážkami a paravány, někdy v padesátých letech v USA. 

Podle jiných tento koncept představil až v roce 1968 kalifornský designer Bob Prost. Některé jeho prvky však používal třeba už Tomáš Baťa.

Jisté ovšem je, že open space se rychle rozšířil a prosadil ve Spojených státech a postupně začal pronikat do západní Evropy a po pádu železné opony se rozšířil i do zemí bývalého východního bloku, včetně České republiky.

Open space kancelář

Výhody open-space pracovišť

Zastánci open space tvrdí, že tento typ pracovního prostoru odstraňuje nadměrný odstup mezi nadřízenými a.podřízenými, což zní logicky. Když šéf sedí hned u vedlejšího kancelářského stolu, takže se ho můžete na cokoli zeptat, je mnohem dostupnější, než když za ním musíte vystoupat o dvě patra výš, pokorně zaklepat u zavřených dveří a počkat, až vás pozve dál.

Open space je také prý také vhodný zejména pro typy pracovišť, kde je nutná týmová spolupráce a rychlé nalézání tvůrčích řešení a kde nejsou lidé tolik přikováni ke kancelářské židli, ale tráví část pracovní doby i mimo kancelář.

Open space také usnadňuje sociální kontakt a povzbuzuje komunikaci. Manažeři jsou přímou součástí “informačního šumu, takže jsou stále ukotveni v realitě.

Jednotlivec je vystaven vyšší míře kontroly, a tedy i tlaku, což ale může některé lidi stresovat a zúzkostňovat.

V neposlední řadě open space výrazně snižuje nároky na prostor a počet místností, a tudíž i na finance.

Nevýhody open space

Mnoho výzkumů naznačuje, že zaměstnanci pracující v open space kancelářích jsou v práci poměrně výrazně méně spokojení než ti, kteří pracují v jednotlivých kancelářích po jednom až třech lidech.

Horší schopnost se soustředit, kvůli větší míře rozptylování.

Nedostatek osobního prostoru a prostoru na osobní věci.

Výrazná je také vyšší nemocnost, která roste spolu s počtem zaměstnanců sedících v jedné kanceláři

 

Tak jak to vlastně je?

Zlatá doba open space kanceláří  již asi minula, protože žádná studie zatím neprokázala, že by k vyšší produktivitě skutečně vedly.

 Kancelářské prostředí je stále více vnímáno jako prostor, jehož uspořádání, vybavení a design ovlivňují jak vnímání, tak výkon lidí, kteří v něm pracují.

Zaměstnavatelé se tedy snaží hledat řešení, která by zachovala výhody open space kanceláří, a zároveň jejich lidem poskytla dostatečnou míru osobního prostoru a soukromí.

Odborníci docházejí ke shodnému názoru, že žádný jednoduchý a jednoznačný návod, jak by měla kancelář vypadat, který by platil vždy a všude, prostě neexistuje.

 

Co tedy s tím?

O to důležitější tedy je vhodné uspořádání, vybavení a zařízení kanceláře pořádně naplánovat a promyslet.

Zvolit vhodný kancelářský nábytek, použít akustické panely či akustické boxy, paravány, nechat si zpracovat návrh kanceláře.

Nepohodlí způsobené ztrátou osobního prostoru můžete zaměstnancům kompenzovat i jinak. Můžete pořídit designový kancelářský nábytek, výškově nastavitelné stoly, vytvořit relax zóny, vhodně rozvrhnout celý interiér kanceláře.

Nezapomeňte na vhodnou strategii snížení hluku v kanceláři, protože všudypřítomný hluk a šum působí jako jeden z velkých stresujících faktorů.

 

Závěr

Ať patříte k zastáncům, nebo odpůrcům open space kanceláří, jedna věc je jistá. Open space tu s námi je, a ještě dlouho bude.

A ať už máte jednu velkou kancelář, nebo řadu menších, přemýšlejte vždy o tom, jak pobyt v nich co nejvíce zpříjemnit. Lidé, kteří u Vás pracují, to jistě ocení, což se projeví na jejich vyšším výkonu a motivaci i na nižší nemocnosti a míře fluktuace.

Záznamy nebyly nalezeny...

×